onsdag 16 februari 2011

Min fisksoppa

Tänkte jag skulle lägga ut receptet på min fisksoppa med lite sting i. Potatisen kokar jag separat för att den inte ska koka sönder i soppan.  
minfisksoppa

Min fisksoppa 2-3 port

-1/3 Purjolök
-1 schalottenlök
-ca 7- 8 dl fiskbuljong (1½ fiskbuljongtärning + vatten)
-1 dl vitt matlagningsvin
-2 dl grädde
-ca 1 msk hummerfond (på flaska)
-några små tärningar hackad, fryst spenat (som man tinar i en skål med ljummet vatten och häller bort sen)
-1 krm cayennepeppar
-1 laxfilé
-ca 20 st räkor med skal.
-2-3 st färdigkokta potatisar


Skär purjolök och schalottenlök i mindre bitar och fräs i smör i en kastrull. Häll i fiskbuljong, vin, grädde,hummerfond, cayennpeppar och låt detta koka upp. Tärna laxen i större bitar, salta och peppra lite på och lägg i. Låt detta koka i ca 5 min. Lägg sen i dom skalade räkorna, potatisen i bitar och den urvridna spenaten. Låt allt bli varmt ihop. Avsluta med några dillfrö över.

Inga kommentarer: